Łatwiejsza nauka w szkole

poniedziałek, 12 października 2015

Łatwiejsza nauka w szkole

Lepszą koncentrację i mniej konfliktów mają uczniowie w klasach, które są lekko aromatyzowane olejkami eterycznymi z owoców cytrusowych. Ponadto zauważalny jest także spadek absencji z powodu chorób. To wykazał projekt badawczy, który został przeprowadzony w szkołach w Bawarii. W ramach tego projektu pomieszczenia do zajęć zostały rozpylone naturalnymi olejkami eterycznymi, które były czasowo ograniczone. Ponadto zarówno nauczyciele jak i uczniowie zostali poproszeni na początku i końcu projektu o ich ocenę. Obie strony zgodnie przyznały, że dzięki eterycznym olejkom lepiej się uczyli oraz panowała lepsza atmosfera w klasie.

Podczas tego projektu zwiększyła się liczba uczniów od 18 do ponad 40 procent, którzy potrafili lepiej się skoncentrować na zajęciach. Po zakończeniu tego projektu określano tylko jedną trzecią społeczności klasy jako "często zmęczoną i z demotywowaną", przy czym na początku było to około 45 procent. Klimat klasy również uległ znacznej poprawie przede wszystkim w szkołach podstawowych. W 18 procentach integracja wspólnoty klasowej była określana za złą, jednak do końca projektu obniżył się do minimum. Również nauczyciele odczuwali podczas tego projektu odprężającą atmosferę. To przyczyniło się oczywiście do pozytywnych sytuacji nauczania i uczenia się. Podobne wyniki były również zauważalny w szkołach średnich: przede wszystkim wskazywano na lepszą zdolność koncentracji zarówno przez uczniów jak i nauczycieli.

Wspieranie koncentracji i kojące działanie naturalnych olejków cytrusowych mogło być dopiero udowodnione w dniu szkolnym przez naukowe badania.

Sześć szkół z Frankonii (dwie szkoły podstawowe, średnie i dwie tzw. realschule) wzięły udział w tym projekcie. Przed rozpoczęciem projektu oczywiście kierownicy szkół, rodzicie i nauczyciele zostali w pełni poinformowani i zaangażowani w przebieg badań. "Chęć uczestnictwa szkół w tym projekcie była niesamowicie niewielką" mówi Elke Inspruckner, inicjatorka projektu, która od wielu lat jest pedagogiem szkolnym i aromaterapeutką. "Aby zagwarantować kompetentną opiekę, zdecydowałam się ograniczyć udział szkół do szczęściu. Wszyscy uczestniczy zostali poinformowani o składnikach zastosowanych naturalnych mieszanek zapachowych, ale nie o możliwościach ich działania. Tak aby nie miało to już wcześniej jakiegoś

wpływu".

Inspruckner mieszała ,według zadań, indywidualne przepisy eterycznych olejków dla tego projektu, przy czym opierała się ona na swojej szerokiej wiedzy jako aromaterapeutka. Dla tego eksperymentu szkolnego wybrała ona naturalną mieszankę " łatwa nauka" firmy Primavera, wiodącego dostawcy cennych olejków eterycznych. Syntetycznie wytwarzane składniki zapachowe nie były brane pod uwagę, ponieważ nie dają one żadnych zdrowotnych korzyści, dochodzi przez nie tylko często do nietolerancji i mogą szybko prowadzić do przedawkowania. " Dla mnie było ważne, aby składniki odnośnie ich profilu działania były jak najlepiej przebadane. Również zapach powinien być przez wielu ludzi bardzo lubiany. Mieszanka "łatwa nauka" spełnia te kryteria i sprawia że jej zastosowanie jest proste" mówi Inspruckner

Łatwa nauka z pomocą natury

Przed rozpoczęciem aromatyzacji pomieszczeń zostały wypełnione formularze. Na ich podstawie można było stwierdzić nastrój panujący w klasach. Zostały stawiane pytania dotyczące np. powietrza w pomieszczeniach do zajęć, nastroju we wspólnocie klasy oraz zdolności koncentracji w klasie. Następnie w każdej klasie dwóch uczniów otrzymało informację o właściwym zastosowaniu elektrycznego małego rozpylacza i dozowaniu w nim olejków eterycznych. O położeniu rozpylacza decydowali oczywiście uczniowie. O ilości dozowania decyduje również wielkość klasy, dlatego też właściwe stosowanie rozpylacza dla Elke Inspruckner było bardzo ważne. " Głównie obowiązuje zasada 'mniej znaczy więcej'" mówi ekspertka.

W marcu 2015 rozpoczęto w pomieszczeniach lekcyjnych rozpylać zapach olejków eterycznych. Projekt ten został na życzenie szkół po przerwie Świąt Wielkiej Nocy przedłużone o pięć do sześciu tygodni. Pozytywne właściwości dla Inspruckner nie były zaskoczeniem. Docenia ona już od wielu lat działanie wysokiej jakości olejków eterycznych, które dbają o lepsze powietrze, mniej stresu i dobry nastrój w szkołach. " Ten projekt potwierdził moje doświadczenia. Z właściwym zapachem w powietrzu można uwolnić skuteczne akcenty, ponieważ w przyjemnej atmosferze uczy się po prostu lepiej. Odpowiednia atmosfera może wspierać ucznia, aby lepiej pracował, odczuwał mniej stresu, a przede wszystkim chętnie chodził do szkoły".

Lepsza koncentracja i więcej motywacji przez aromaterapię

Działanie eterycznych olejków z owoców cytrusowych przy problemach z koncentracją została udowodniona w wielu badaniach. W mieszance "łatwa nauka", która została specjalnie rozwinięta, aby wspierać proces koncentracji, są zawarte następujące naturalne olejki:

  • cytrynowy: ten olejek wspiera zdolności koncentracji oraz pomaga rozjaśniać myślenie. Najprawdopodobniej jednym z najbardziej ulubionych międzynarodowych zapachów jest cytryna.
  • grejpfrut: tym olejkiem pobudzany jest duch życia oraz aktywowane jest wydzielanie hormonów szczęścia. Daje odwagę oraz przeciwdziała napięciom i podrażnieniom.
  • pomarańcza: ten zapach dba o lepszy nastrój oraz koi nerwy. Ponadto pomaga zmniejszyć stres i strach.

Również Beate Kern, która pracuje jako docent na Uniwersytecie Leibniza w Hanowerze wykorzystuje naturalne zapachy, aby zwiększyć uwagę swoich studentów. " Nasz organizm uczy się chętnie i nic nie robi lepiej niż to" wie to Kern, która tę wiedzę z neurobiologii wykorzystuje do pracy i nauki. " Cytryna wspiera pracę głowy i myślenie"

Silny spadek nieobecności z powodu choroby podczas tego projektu w szkołach ekspertka wyjaśnia odżywczym działaniem olejków eterycznych w powietrzu. Ponieważ lekka aromatyzacja zmniejsza obciążenie bakterii i grzybów, zostało już udowodnione w latach 60. W ten sposób zmniejsza się również niebezpieczeństwo zarażenia i ryzyko choroby, co zostało zauważone również w klasach poprzez zmniejszenie absencji. Zapachy pomagają również lepiej utrwalić nowe, wyuczone informację w ciągu nocy. To udowodnili badacze mózgu w laboratorium snu w Lübeck przed kilkoma laty.