O bezsenności & relaksującym śnie

niedziela, 29 listopada 2015

O bezsenności & relaksującym śnie

Sen jest absolutnie niezbędny dla dobrej kondycji fizycznej i psychicznej. Mimo to, przypisujemy mu często drugorzędne znaczenie lub widzimy go jako uciążliwą konieczność. Ponieważ, każdy człowiek około jedną trzecią życia przesypia, dlatego też nie należy lekceważyć jego znaczenia. Staje się to dopiero zauważalne, gdy pojawiają się kłopoty ze snem.

Bardzo długo sen był uważany za nieaktywny stan, w którym nic się nie dzieje z ciałem. Tak więc wcześniej miał on szczególną pozycję pomiędzy życiem, a śmiercią. W greckim Antyku sen i śmierć były postrzegane jak bracia - śmierć jako doskonały sen. Dopiero w Rzymskim imperium rozpoznano, że sen jest kierowany przez mózg. Sądzono zatem, że jest niezbędny do regeneracji mózgu. Dopiero z nadejściem tomografii stwierdzono, że sen to bardzo dynamiczny proces, w którym pojedyncze, cykliczne fazy się zmieniają.

W mózgu rozwijają się skomplikowane procesy, ale także pojedyncze systemy organów zmieniają się w zależności od fazy snu. Ponadto dochodzi do wydzielania pojedynczych hormonów, a inne są tłumione.

Istnieje jednak wiele teorii, dlaczego człowiek musi spać. Niektórzy sądzą, że chodzi tutaj o konserwujące działanie snu, dyskusji podlega także regeneracja organów lub przetworzenie przyjętych w ciągu dnia informacji przez mózg. Mimo tych wszystkich teorii, do dzisiaj nie znamy prawdziwego wyjaśnienia, dlaczego człowiek śpi.

Jak ważne są regularne oraz wystarczająco długie fazy snu, rozpoznajemy szybko, gdy mamy problemy ze snem. Najpierw zmniejsza się jakość życia. To może zmniejszyć wydajność nawet o 70 procent. Jeśli problemy ze snem utrzymują się, pojawiają się choroby. W bardzo ekstremalnych przypadkach może dojść nawet do śmierci.

Bezsenność ma wiele przyczyn. I nie są one wcale tak rzadkie. Ponad jedna czwarta ludzi w Środkowej Europie cierpi w ten, czy w inny sposób na bezsenność. Około 10 procent społeczeństwa walczy z przewlekłymi zakłóceniami, które trwają dłużej niż trzy miesiące. Przyczyny tego stanu rzeczy są różnorodne. Fizyczne przyczyny jak np. chroniczny ból lub zewnętrzne okoliczności np. praca na zmiany, również stres, trudności, problemy, psychiczne choroby mogą być przyczyną problemów ze snem.

Nie zawsze od razu musisz iść do lekarza. Istnieje jedna warta zapamiętania zasada: nie potrafisz zasnąć lub spisz niespokojnie trzy razy w tygodniu i budzisz się bardzo wcześniej lub jesteś ciągle zmęczony? W tedy najlepiej skorzystaj z porady fachowców. W wielu innych przypadkach odpowiedzialne czynniki za zły sen to Jetlag lub wpływ środowiska (światło). W tych przypadkach istnieje jednak kilka sztuczek, dzięki którym możesz spokojnie przespać całą noc.

Często pomaga już, zadanie sobie pytania, dlaczego nie potrafię zasnąć? Higiena snu to kluczowe słowo. Jak spokojnie jest w sypialni, gdzie jest okno, czy pokój jest odpowiednio ciemny, itd.

Unikaj pobudzających napojów. Również unikaj spożywania alkoholu. Sprawia on wprawdzie, że jesteś śpiący, przeszkadza jednak podczas samego snu. Również nie spożywaj kofeiny i nikotyny wieczorem. Pamiętaj również, aby w godzinach wieczornych nie jeść zbyt dużo. Z pełnym żołądkiem źle się śpi.

Wieczorne rytuały, dzięki którym przygotujesz ciało na odpoczynek wieczorny, mogą zdziałać cuda. Idź spać codziennie o tej samej porze i rób przed snem zawsze to samo.

Nie uprawiaj sportu bezpośrednio przed snem. Wysiłek fizyczny stymuluje krążenie i pobudza. Podczas uprawiania sportu, zmniejszasz wprawdzie stres, ale najlepiej zrezygnować ze wszelkich aktywności fizycznych w godzinach wieczornych. To samo dotyczy się męczących aktywności umysłowych.  Nie zajmuj się najlepiej problemami lub rzeczami, które Cię denerwują. 

Również eteryczne olejki mogą pomóc. Istnieje mnóstwo różnych olejków i mieszanek, które działają odprężająco i ułatwiają zasypianie. (Wybrane produkty znajdziesz tutaj)